Kto może uzyskać prawo jazdy w Polsce? Limity wiekowe
W Polsce prawo jazdy może uzyskać każda osoba, która spełni określone wymagania formalne i zdrowotne, niezależnie od górnej granicy wieku – nie istnieje limit wiekowy, który uniemożliwiałby zdobycie uprawnień do kierowania pojazdami. Kluczowe są natomiast minimalne progi wiekowe, które różnią się w zależności od kategorii prawa jazdy.
Warto podkreślić, że w polskim prawie nie ma górnej granicy wieku, po przekroczeniu której nie można już uzyskać prawa jazdy. Osoby starsze mogą więc ubiegać się o uprawnienia na takich samych zasadach jak młodsi kandydaci, o ile spełniają wymogi zdrowotne.
„Wizja zero” – o co chodzi?
Jak poinformował portal dziennik.pl, Komisja Europejska nie ustaje w działaniach na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach. Cel jest ambitny: do 2050 roku liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych ma spaść do zera. Obecnie na europejskich drogach ginie ponad 20 tysięcy osób rocznie. Unia Europejska zakłada, że do 2030 roku liczba ta zostanie zredukowana o połowę, a w perspektywie kolejnych dwóch dekad – niemal całkowicie wyeliminowana.
Właśnie dlatego pojawiły się propozycje nowych przepisów dotyczących badań lekarskich kierowców, zwłaszcza seniorów. Polska prezydencja zakończyła negocjacje z Parlamentem Europejskim, a Rada UE podkreśla: „Nowelizacja zaktualizuje minimalne wymogi dotyczące sprawności kierowców”. Co to oznacza w praktyce?
Badania lekarskie czy samoocena? Nowe zasady dla seniorów
Najwięcej kontrowersji wzbudziła propozycja Komisji Europejskiej, by kierowcy po 70. roku życia co pięć lat przechodzili obowiązkowe badania lekarskie. W przeciwnym razie traciliby prawo jazdy. Negatywna opinia lekarza oznaczałaby automatyczną utratę uprawnień.
Europosłowie nie zgodzili się jednak na skrócenie ważności prawa jazdy dla seniorów. Argumentowali, że takie rozwiązanie mogłoby prowadzić do dyskryminacji i ograniczenia swobody przemieszczania się osób starszych. Ostatecznie wypracowano kompromis: przed wydaniem prawa jazdy w całej UE wymagane będą badania lekarskie lub tzw. badania przesiewowe oparte na samoocenie – kierowca sam ocenia, czy jest zdolny do prowadzenia pojazdu, np. wypełniając odpowiedni formularz.
Co ważne, to rządy poszczególnych państw zdecydują, czy samoocena będzie wystarczająca, czy też konieczne będą badania lekarskie obejmujące m.in. wzrok, układ krążenia i inne kluczowe parametry zdrowotne.
Co dalej? Decyzja należy do krajów członkowskich
Unijne przepisy pozostawiają krajom członkowskim szeroką autonomię w kwestii badań kierowców-seniorów. To polskie władze zdecydują, czy wprowadzą obowiązkowe badania, czy pozostaną przy rozwiązaniu opartym na samoocenie. Jedno jest pewne – temat bezpieczeństwa seniorów za kierownicą będzie powracał coraz częściej.
Źródło: auto.dziennik.pl
- Jamnik przetrwał 529 dni w dziczy! Niezwykła historia Valerie
- Zaskakujące korzyści kreatyny! Dlaczego sportowcy nie wyobrażają sobie bez niej treningu?
- Gdzie wyrzucać skoszoną trawę? Sprawdź, zanim zapłacisz mandat!
- Nowa opłata uderzy w portfele Polaków! Zobacz, od kiedy zapłacisz więcej za plastikowe butelki