Pilny komunikat Alior Banku
Alior Bank wydał pilny komunikat, który jest odpowiedzią na rosnącą liczbę zgłoszeń działań oszustów właśnie w sektorze bankowym. Przestępcy podszywają się pod pracowników, wysyłają wiadomości z domen łudząco podobnych do tych należących do spółki. Jak wygląda schemat działania?
Oszuści podszywają się pod pracowników banku, podają wymyślone dane identyfikacyjne i informują o zagrożeniu środków klienta. Namawiają do przelania pieniędzy na tzw. ‘bezpieczne konto techniczne’ – w rzeczywistości to rachunek przestępczy.
Alior Bank zareagował na napływające zgłoszenia i uruchomił na stronie sekcję edukacyjną dla klientów – tam można znaleźć wszelkie przydatne informacje o tym, jak nie zostać ofiarą działania oszustów. Bank przypomina, że w razie jakichkolwiek wątpliwości warto dzwonić na oficjalną infolinię.
Bezpieczeństwo w sieci – podstawowe informacje
W dobie dzisiejszych osiągnięć technologicznych, oszuści mają coraz to większe możliwości by skutecznie okraść ofiary z oszczędności. Często przed rozpoczęciem akcji znają już twoje imię, nazwisko, a nawet adres. Na skrzynki mailowe klientów mogą przychodzić wiadomości łudząco podobne do oficjalnych komunikatów bankowych – posiadają logo, dane i często informują o konieczności potwierdzenia lub odrzucenia jakiegoś wniosku poprzez kliknięcie w link. Ten może kierować do pobrania złośliwego oprogramowania lub spreparowanej strony logowania. Pamiętaj, aby nigdy nie klikać w żadne podejrzane linki. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości co do autentyczności wiadomości – zadzwoń na oficjalną infolinię banku. Często oszuści żerują na emocjach: w fałszywych komunikatach piszą np. o tym, żeby zrobić coś natychmiast, teraz, w tym momencie (czasami pod groźbą utraty finansów). Ważne, aby zachować spokój i nie wpaść w tę pułapkę.
Warto pamiętać, że akcje oszustów często są naprawdę dobrze przygotowane. Bywa, że przestępca dzwoni i podaje się za pracownika banku, informując o tym, że uchroni nas przed oszustwem poprzez przekierowanie oszczędności na „bezpieczne konto”. Scenariusze są naprawdę świetnie zamaskowane, dlatego trzeba pozostać czujnym. Jeśli coś budzi twoje wątpliwości, zawsze dzwoń na oficjalną infolinię banku (nie na numery podane przez podejrzaną osobę w słuchawce!) – przedstaw sytuację i poproś o weryfikację.